Indsigt
Et vandmiljø i knæ er også en kæp i hjulet på den grønne omstilling
Udløb til Limfjorden.
Indsigt
Udløb til Limfjorden.
Dette indlæg er skrevet af Jens Brandt Bering, koncerndirektør, og Karen Søgaard Christiansen, ekspertisechef, begge fra NIRAS.
Det kan måske umiddelbart lyde en kende banalt. Men det er det ikke. For de bygherrer, der er ramt, er forsyningsselskaber, havne, hospitaler, virksomheder og også statslige forsyninger som fx Energinet. Og de bygge- og anlægsprojekter, som er påvirket af udfordringen, er i høj grad de projekter, som skal realisere den grønne energiomstilling og klimatilpasningen af Danmark.
Det er udledningstilladelsen fra myndighederne, som er udfordringen. Den tilladelse, som giver fx en virksomhed eller et forsyningsselskab lov til at udlede renset vand til en recipient – som kan være en fjord, et vandløb eller havet. Den tilladelse er nemlig i dag blevet så svær at få, at en bygherre kan få nej fra myndigheder til at udlede vand til naturen – i nogle tilfælde selvom vandet er så rent, at det faktisk ville kunne drikkes. Vi kan sikkert godt gøre vores myndighedsbehandling endnu bedre og måske også mere effektiv, men hovedårsagen og løsningen findes ikke kun på den kommunale sagsbehandlers skrivebord.
Så hvad er årsagen? Den dykker vi ned i her.
"I vores vandmiljø er 'glasset' simpelthen så fuldt, at selv en dråbe mere udledning af selv det reneste vand mange steder vil være for meget."
Karen Søgaard Christiansen og Jens Brandt Bering, NIRAS
Lad os lige starte med et kig på de her recipienter. Lad os kigge på det danske vandmiljø. For det er der stort behov for – som et smukt billede, der er ved at krakelere. Klip fra ’bøgen, der spejler sig i bølgen blå’, og så til fiskedød, udvaskning af kvælstof, PFAS-holdigt havskum, medicinrester og overløb med kloakvand. Det danske vandmiljø har det historisk dårligt grundet graverende problemer med næringsstoffer og miljøfarlige stoffer.
En 300 sider lang rapport fra marts 2023 (udarbejdet af bl.a. Cowi, NIRAS og Aalborg Universitet m.fl. for Miljøministeriet og Finansministeriet) fastslår, at: »Danmark ikke vil nå god økologisk tilstand for alle danske farvande i 2027 – som krævet i Vandrammedirektivet«.
Konklusionerne om vandmiljøets kritiske tilstand blev senest bekræftet af rapporten fra et internationalt ekspertpanel, som er sendt i høring sensommer 2023, men blev lækket til og beskrevet i pressen. Den internationale ekspertgruppe arbejder i regi af den såkaldte ’second opinion’ og slår fast med den ildevarslende formulering, at ”der er ikke noget ekstra råderum”, når det gælder vandmiljøets økologiske tilstand.
Også hvad angår den kemiske tilstand i landets kystfarvande, står det grelt til. Skulle man visualisere tilstanden, ville der rundt om stort set hele Danmark ligge et tykt, ildevarslende bælte af rødt, som taler et tydeligt sprog. Kort sagt – når det gælder den kemiske tilstand i vores vandmiljø, er glasset simpelthen så fuldt, at selv en dråbe mere udledning af selv det reneste vand mange steder vil være for meget.
(artiklen fortsætter under billedet)
At vi står i en kritisk situation, får man også bekræftet, når man observerer, hvordan praksis har udviklet sig i Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelser vedr. udledningstilladelser de seneste år. Lidt populært sagt har man skruet bissen på, og ligesom det er blevet stadigt sværere at få en udledningstilladelse, er det blevet oftere at afgørelser bliver ophævet og hjemsendt med henvisning til påvirkningen af vandmiljøet. Denne ændring i praksis i Danmark er naturligvis også afledt af EU-domstolens afgørelser og pres fra EU’s Vandrammedirektiv samt Danmarks problemer med at leve op til dette. Og at vi skal gå langt for at værne om Danmarks vandmiljø, det kan naturligvis ikke diskuteres.
Langt hen ad vejen ligger vi, som vi har redt. Efter ”de gyldne år” tilbage i 80’erne og 90’erne, hvor Danmark på baggrund af en forbilledlig og ambitiøs miljøpolitik blev et foregangsland inden for vandmiljø og vandteknologi, er vi desværre faldet af på den. Nu minimumsimplementerer vi helt målrettet EU’s miljølovgivning – Erhvervsstyrelsen guider endda på sin hjemmeside med fem formulerede principper til, hvordan barren ikke bør sættes for højt, og muligheder for dispensationer bør udnyttes. Det fordrer absolut ikke en god innovationshøjde for dansk vandteknologi, at ambitionsniveauet sættes så lavt. Samtidig har selvsamme politikere fortsat høje forventninger til, at Danmark skal kunne eksportere vandteknologi og fastholde den styrkeposition, vi opnåede takket været 80’ernes og 90’ernes ambitiøse lovgivning. Den selvmodsigelse kan man kun ryste på hovedet af.
Den uambitiøse vandmiljøpolitik, som Danmark har ført de seneste 25 år, svigter borgerne og miljøet, udhuler eksportpotentialet i vandbranchen og forhindrer, at vi får håndteret fortidens synder som fx PFAS og pesticider i vores vandmiljø.
(artiklen fortsætter under billedet)
"Det er kun fornuftigt, at kravene til udledning af vand er blevet skærpet. Det er et spark bagi til rådgivere, teknologiudviklingen og bygherrer."
Karen Søgaard Christiansen og Jens Brandt Bering, NIRAS
Igennem mange år har det været for let at få udledningstilladelser, og nu betaler vi prisen i form af et belastet miljø. Det er derfor kun fornuftigt, at kravene til udledning af vand er blevet skærpet. Det er et spark bagi til teknologiudviklingen, rådgivere og bygherrer. Vi skal ændre vores mindset og finde løsninger til at betale gælden til miljøet tilbage.
Ikke desto mindre medfører de skærpede krav fra myndigheder i forhold til udledningstilladelser en meget svær og låst situation for danske bygherrer. Læg hertil, at sagerne om udledningstilladelser hober sig op hos kommuner og Miljøstyrelsen, hvor man melder om ca. ét års behandlingstid pt. Mange projekter går i stå på grund af de manglende udledningstilladelser og klagesager, der trækker i langdrag. Det medfører igen usikkerhed, og at nødvendige investeringer i fx klimatilpasning sættes på pause mange steder. Nogle forsyningsselskaber vælger slet og ret at fortsætte deres projekter på trods af de store usikkerheder i håb om, at udledningstilladelsen falder på plads i tide. For hvad er alternativet? At fyre medarbejdere, der så skal genansættes, når tilladelsen falder på plads og projekterne kan fortsætte? Eller at lade medarbejdere gå ubeskæftiget i venteposition med løn?
Samtidig med, at Danmark har akut brug for at komme ud over stepperne med fremtidens energianlæg, havneudvidelser, klimatilpasningsprojekter, nye fabriksanlæg samt byudvikling, som alle ofte kræver udledningstilladelser, har det danske vandmiljø desperat brug for, at vi får rådet bod på de seneste 25 års minimumsimplementering af EU’s lovgivning på vandområdet. Med andre ord står vi i en ond spiral – et godt eksempel på et såkaldt ’wicked problem,’ hvor stor kompleksitet, foranderlighed og modstridende hensyn gør dilemmaet så godt som uløseligt. Og så alligevel.
(artiklen fortsætter under billedet)
I det følgende prøver vi at give bud på, hvad der kan gøres for at redde Danmarks vandmiljø. Først med fokus på en langsigtet kursændring, hvor målsætningen bør være at rette op på vandmiljøets generelle tilstand over de næste ti til tyve år. Det handler naturligvis om at passe på vores natur og miljø. Men det handler også om at komme tilbage til et fornuftigt leje, hvor det er muligt at gennemføre meningsfulde projekter inden for klimatilpasning, byudvikling, industriel produktion og grøn omstilling, som forudsætter, at der kan udledes renset vand til en recipient. Her bør vi ændre følgende fire ting:
På den lange bane vil ovenstående tiltag sikre, at glasset ikke længere er fyldt, så det igen bliver langt nemmere at udstede udledningstilladelser.
Samtidig med, at vi ændrer kursen på den lange bane, bør vi også kigge på muligheder for at arbejde videre under de nuværende, svære betingelser. Det handler om at kunne fortsætte fx klimatilpasningen af Danmark, den grønne energiomstilling, udvide vores byer og fabriksanlæg. Lad os her huske på, at kommer vi ikke i mål med disse aktiviteter, så ser det heller ikke godt ud for vores vandmiljø – men det er klart, at løsningerne og udviklingen skal tage hensyn til natur og vandmiljø. Derfor har vi brug for virkemidler, som giver mulighed for at gennemføre projekter uden at vandmiljøets langsigtede tilstand forværres. Det kunne være:
Ved lavpraktisk og pragmatisk anvendelse af disse værktøjer kan vi finde lokale løsninger på den korte bane. Det kræver en mere modig og kreativ forvaltning, hvor åben og tidlig myndighedsproces bringes i højsædet sammen med lokalspecifik recipientviden.
Dette indlæg er også bragt som kronik i mediet CleantechWatch den 22. november 2023. Find indlægget her.