Indsigt
NIRAS Life Science Academy tilbyder unge nyuddannede kandidater inden for pharma-branchen en unik kombination af arbejde, videreuddannelse og coaching. Et struktureret graduate forløb som på to år giver deltagerne en erhvervsmæssig erfaring, der under normale omstændigheder kun kan erhverves over en langt længere ansættelse. Tidligere deltagere har opnået stillinger og ansvar, som normalt tildeles langt mere erfarne ansatte.
NIRAS Life Science Academy har gennem en årrække tilbudt nyuddannede kandidater et kombineret arbejds- og uddannelsesforløb i vores unikke graduateprogram der tidligere var kendt under navnet 'AlfaNordic Pharma Academy'.
De unge graduates ansættes hos NIRAS for en periode på to år, men de sendes ud som juniorkonsulenter for at arbejde hos en række af Danmarks førende pharma- og life science-virksomheder.
Desuden får den enkelte graduate tilknyttet en uddannet NIRAS-mentor. Mentor og mentee taler sammen hver 14. dag i løbet af det to-årige forløb for at diskutere igangværende opgaver og kommende udfordringer. Vidensdeling og sparring fra mentor til mentee er essensen i dialogen.
De unge følger et undervisningsforløb på 8 moduler hos NIRAS over den 2-årige periode. I løbet af de 8 moduler undervises vores graduates i en række temaer, der er helt centrale for medicinalindustrien, som de typisk ikke har stiftet bekendtskab med i deres uddannelsesforløb på universitet.
"Vi forbereder de unge på, hvilke roller og forventninger, der er på en arbejdsplads med ældre kolleger, der har en anden type baggrund og erfaring end dem selv. Dermed bidrager vi til at give de unge den bedst mulige start på arbejdslivet."
Susanne Drasbæk Bertram, Gruppeleder i NIRAS
NIRAS Life Science Academys historie
Forløberen for NIRAS Life Science Academy hed AlfaNordic Academy, men i 2021 blev firmaet AlfaNordic opkøbt af NIRAS, og AlfaNordic Academy er derfor blevet til NIRAS Life Science Academy.
Kursets form og høje faglige indhold er dog ikke ændret. Men vores studerende graduates er nu en del af NIRAS - og de kan således også nyde godt af at være ansat i et førende rådgiverfirma med 2.500 eksperter inden for en lang række fagområder, der dækker både pharma, life science, fødevarer, digitalisering, bæreygtighed og meget andet.
IT og robot-teknologi
Modulerne på NIRAS Life Science Academy omfatter faglige elementer som lovgivning, farmaceutisk kvalitetssystem og produktionsregler, med udgangspunkt i gældende GMP-regulativer og erfaringer. Dertil kommer dokumentation, produkter og teknologier i branchen, IT og robotteknologi, projektledelse, procesforståelse, kvalificering/validering og LEAN.
Hos NIRAS har vi indgået en aftale med Videnscenter for Automation og robotteknologi på Syddansk Erhvervsskole i Odense, hvor Academy graduates får konkret førstehåndserfaring med robotprogrammering, da det i stigende grad bliver mere og mere efterspurgt inden for medicinalindustrien.
Essensen i deltagernes personlige udvikling på NIRAS Life Science Academy er, at vi på en struktureret måde beder vores graduates om jævnligt at reflektere over det de lærer, det de oplever og deres egen adfærd og tanker.
Anita Birgit Petersen, Talent Coach i NIRAS
Personlig udvikling og selvindsigt
Hele vejen gennem programmet er der fokus på personlig udvikling af vores graduates gennem jævnlige udviklingssamtaler med NIRAS Life Science Academys interne talent coach, Anita Petersen, der også er med til at rekruttere de unge nyuddannede til uddannelsesforløbet
I NIRAS er vores store fokus på den personlige udvikling det, der rykker vores graduates aller mest i vores program, lige fra den første dag på bootcamp til den sidste dag ved den afsluttende eksamen, hvor de skal præsentere en rapport over hele deres 2-årige forløb.
Essensen i den personlige udvikling er, at vi på en struktureret måde beder dem om jævnligt at reflektere over det de lærer, det de oplever og deres egen adfærd og tanker.
Et af modulerne i NIRAS Life Science Academy forløbet hedder Personal Development & Empowerment. Her fokuserer man på deltagernes personlige egenskaber i relation til eksempelvis lederskab, konflikthåndtering og stresshåndtering.
Som led i vores uddannelse har vi også fokus på nutidens organisationskulturer, herunder hvordan Generation X, Y og Z arbejder og agerer sammen. Vi forbereder de unge på, hvilke roller og forventninger, der er på en arbejdsplads med ældre kolleger, der har en anden type baggrund og erfaring end dem selv. Dermed bidrager vi til at give de unge den bedst mulige start på arbejdslivet.
De unge får i løbet af de to års forløb på NIRAS Life Science Academy en erfaring, som de måske skulle bruge op mod fem år på at opnå under normale omstændigheder.
Susanne Drasbæk Bertram, Gruppeleder i NIRAS
Bootcamp hos jægersoldater
En ret overraskende del af NIRAS Life Science Academy uddannelsen består i, at de unge graduates sendes fire dage til Jylland på en bootcamp, der drives i samarbejde med tidligere jægere fra Jægerkorpset.
Her gennemgår de en række individuelle øvelser og holdopgaver, som skal bidrage til at opbygge holdånd og lederevner. Deltagerne bliver udfordret, så de lærer, hvordan de reagerer i pressede og stressede situationer.
Idéen med at sende graduates på bootcamp er en måde at kickstarte deres forløb med at lære sig selv bedre at kende. Både når de skal samarbejde med andre, og når de selv føler sig pressede. På Bootcampen får vores graduates undervisning i forskellige ledelseværktøjer og øvelserne giver dem en værdifuld viden og selvindsigt, som følger dem resten af deres arbejdsliv.
Stor efterspørgsel på NIRAS Life Science Academy Graduates
Graduateprogrammet i AlfaNordic Academy - der er forløberen for NIRAS Life Science Academy - er igennem årene blevet modtaget særdeles godt i den danske pharma-branche, og der er rift om de kandidater, som deltager i uddannelsen.
I 2016 modtog AlfaNordic Dansk Industris Initiativpris for netop dette uddannelsestiltag til branchen.
De unge får i løbet af de to års forløb på NIRAS Life Science Academy en erfaring, som de måske skulle bruge op mod fem år på at opnå under normale omstændigheder. I NIRAS ser vi således ofte, at deltagerne i vores forløb efterfølgende får ret ansvarsfulde stillinger som eksempelvis projektledere eller teamledere, som unge nyuddannede normalt ikke kommer i betragtning til.
Opstart på nyt Graduate Team
NIRAS Life Science Academy opstarter graduate forløb en til to gange årligt. Du kan læse mere her.