Danmarks fremmeste DKplan-supporter
Nina Ørsted Andresen, 42, blev uddannet som arkitekt i 2008 og arbejdede med byplanlægning i Skive Kommune, før hun i 2015 blev ansat i NIRAS.
Nina Ørsted Andresen, 42, blev uddannet som arkitekt i 2008 og arbejdede med byplanlægning i Skive Kommune, før hun i 2015 blev ansat i NIRAS.
Nina Ørsted Andresen har i samarbejde med DKplan-teamet været en væsentlig drivkraft i at opbygge DKplans supportafdeling og er nok landets mest kompetente på området, hvilket selvsagt kommer kunderne til gavn. Hvad der også er en fordel for kunderne er, at hun, før hun kom til NIRAS i 2015, sad seks år på den anden side af bordet i Skive Kommune og således kender den politiske og administrative virkelighed dér til fingerspidserne.
”Jeg nyder at bruge min faglighed som arkitekt og planlægger, når jeg hjælper brugerne af DKplan med at få de tekniske detaljer til at falde på plads. God support handler om den totale brugeroplevelsen, og at man skal føle sig i gode hænder i hele processen,” siger hun.
Fire regioner og mere end halvdelen af alle danske kommuner benytter DKplan, som endvidere er hastigt på vej ind på det svenske marked under navnet SEplan. Den digitale løsning, som NIRAS lancerede i 2008, er et komplet procesværktøj til kommuneplaner, lokalplaner samt planer for bl.a. råstoffer, spildevand og affald.
Nina Ørsted Andresens hovedopgave er at supportere DKplan-brugerne, og det gør hun sammen med et supportteam på 2-3 andre supportere, konsulenter i DKplan-teamet samt NIRAS’ Plan-team. De problemstillinger, brugerne henvender sig med, kan fx handle om opsætning af indholdet i en konkret plan eller hjælp til indberetning til det statslige system Plandata.dk.
”Det lyder måske nørdet, men det er virkelig spændende og meningsfuldt. Én ting er at kunne hjælpe brugerne med at løse de konkrete problemer, de kommer med, men når det er relevant, går jeg også skridtet videre og rådgiver om udfordringer, de endnu ikke er blevet opmærksomme på,” siger Nina Ørsted Andresen og fortsætter:
”I det lidt større perspektiv giver det samtidig rigtig god mening for mig, at jeg, sammen med DKplan-teamet, kan bidrage med digitalt at understøtte den byudvikling, de dygtige arkitekter og byplanlæggere skaber i kommunerne. At være en del af det samarbejde giver mig en daglig tilfredsstillelse og glæde ved mit arbejde.”
”Jeg nyder at bruge min faglighed som arkitekt og planlægger, når jeg hjælper brugerne af DKplan med at få de tekniske detaljer til at falde på plads.”
Nina Ørsted Andresen, DKplan-supporter i NIRAS.
Nina Ørsted Andresen er opvokset i den lille vestjyske by Sønder Felding og uddannet fra Arkitektskolen Aarhus. I dag bor hun i Søften ved Aarhus med sin mand, der også er arkitekt, og deres to børn – en dreng på syv og en pige på fem. Grundet behovet for fleksibilitet i forhold til børnene har hun fortsat Coronatidens hjemmearbejde og er på NIRAS’ kontor i Aarhus 1-2 dage om ugen.
I fritiden har Nina Ørsted Andresen tidligere arbejdet som samarit ved sports- og koncertarrangementer – en aktivitet hun planlægger at genoptage, når børnene er blevet større. Hun tilbringer helst arbejdsfrie stunder sammen med mand og børn, og familien er begyndt at tage på ture sammen ud i naturen – senest en kanotur med overnatning på lejrpladser.
Nina Ørsted Andresen pointerer, at jo flere af brugernes tekniske udfordringer, hun kan klare i supporten, jo hurtigere får de hjælp og kan komme videre i teksten. Derfor arbejder hun hele tiden på at opgradere sine faglige kompetencer, så hun på egen hånd – og uden at behøve at involvere NIRAS’ softwareudviklere – kan håndtere og løse så mange problemstillinger som muligt.
”Jeg har opsamlet rigtig meget viden i løbet af de syv år, jeg indtil videre har beskæftiget mig med DKplan, men de løbende systemudbygninger gør, at jeg kontinuerligt tilegner mig nye kompetencer. Det er på én gang udfordrende og enormt spændende,” slutter hun.