Civilingeniør Martine Baklien blev færdig med sin kandidat i 2018, men er allerede dybt engageret i flere Bane NOR-projekter i den nye afdeling i Oslo, hvor hun planlægger spor og laver geologiske vurderinger.
Med mange fjeld i Norge følger mange tunneller for at få transporten til at glide bedst muligt – både når det gælder veje og jernbaner. Civilingeniør Martine Baklien har en kandidatgrad i tunneller og har taget alle kurser inden for ingeniørgeologi fra NTNU (Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet) samt grundkursus i geoteknik.
Derfor arbejder hun som tunnelspecialist i flere Bane NOR-projekter (den norske pendant til Banedanmark), hvor jernbaneprojektering er centralt. Her planlægger hun spor i projekter, når der enten skal etableres nye krydsningsspor i byen Reinsvoll, eller når overkørsler skal saneres på den såkaldte Kongsvingerbane. Samtidig bidrager hun med ingeniørgeologi, når der skal foretages vurderinger af grundforholdene i for eksempel projekt Hensetting Ski Syd (togparkering) og ny afgrening af Østre linje.
Tværfagligt samarbejde giver større netværk
Netop tværfagligt samarbejde er en styrke i projekterne ifølge Martine:
”Jeg føler mig udfordret, når jeg får mere ansvar i de projekter, hvor opgaverne indebærer stor tværfaglighed og korte tidsfrister. Det er virkelig motiverende at arbejde med gode kolleger og varierede arbejdsopgaver i et godt arbejdsmiljø. Det gør, at man bliver nødt til at tænke anderledes og har mulighed for at lære af dem med mere erfaring.”
Det store fokus på tværfaglighed var en grundene til, at Martine søgte stillingen hos NIRAS:
”Jeg samarbejder dagligt med mine danske kolleger. Fordelen er, at man har et større netværk med fagressourcer, der giver én mulighed for at tilegne sig ny kundskab.”
Vil du vide mere?
Martine Baklien
Head of Department
Oslo, Norway
Uddannet civilingeniør i Tekniske Geofag fra NTNU, 2018
Ansat i NIRAS siden 2018
Kontakt