Nyhed
Første opgave på den rammeaftale, NIRAS i sommeren 2017 underskrev med norske Bane NOR om rådgivning inden for jernbaner, er nu i hus. Projektet "Hensetting – Kongsvingerområdet – Teknisk hovedplan" er underskrevet, og der er taget hul på planlægningen af blandt andet nye opstillingsspor.
"Hensetting – Kongsvingerområdet" er det første jernbaneprojekt for NIRAS i Norge. Solid jernbaneerfaring fra Danmark er centralt i arbejdet, og i tillæg hertil kommer også norske NIRAS-resourcer fra nærliggende fagligheder. I teamet bidrager også Rytec, Ing. Rasmussen og Strand, Dr. Tech Olav Olsen, Oslo Economics og Saaha arkitektkontor, så det er et kompetent, tværfagligt og skandinavisk team, som nu skal finde de rigtige løsninger for Bane NOR.
Det, der har øget behovet for flere opstillingsspor i Østlandsområdet, er blandt andet flere togpassagerer og en bedre togforbindelse. Derudover har nye og længere togsæt udløst behovet for investering, da opstillingssporene i dag er for korte.
Projektet er allerede i gang, og NIRAS skal afklare løsninger, estimere omkostning og udarbejde teknisk dokumentation, der opfylder kravene til faciliteter i Kongsvinger-området. Der er desuden i øjeblikket alternative placeringer i spil, og en endelig placering vil derfor også være en af NIRAS’ kommende opgaver.
Opstartsmøde på projektet med (fra venstre): projektleder Kjell Nykmark, forretningschef Jan Kragerup, miljørådgiver Kirsten Kleveland – alle fra NIRAS – sammen med projektstøtte Ahmed Wagas og projektleder Matz Lonnedal Risberg (Bane NOR)
Bagagen fuld af erfaring fra danske jernbaner
"Vores kerneressourcer – vores medarbejdere inden for jernbane – har stor erfaring fra arbejde med jernbaner i Danmark og også fra andre projekter i Norge tidligere. Samtidig har vi fået solide, lokale partnere med på vores hold, som vi også har god erfaring med fra andre større infrastrukturprojekter. Derfor er jeg overbevist om, at vi kan gøre et godt stykke arbejde, nu hvor vi har mulighed for det. Det er dejligt for os at endelig starte et jernbaneprojekt i Norge ", siger Janne Aas-Jakobsen, direktør for NIRAS med ansvar for det norske marked.
For Carsten Heine Lund, direktør for Infrastruktur i NIRAS, indeholder opgaven store potentialer: ”Det er et stort og vigtigt skridt for os, efter at have været aktive inden for vejområdet i Norge i et par år. Vi vandt en rammeaftale i juni og har nu vundet det første udbud på denne rammeaftale i konkurrence med ni andre firmaer”, tilføjer han.
Spørger man forretningschef i NIRAS, Jan Kragerup, som også deltager i projektledelsen i det nye projekt, bliver projektet både spændende og udfordrende, fordi danske og norske kompetencer skal kombineres til et samlet produkt, som kunden bliver tilfreds med.
Teknisk Hovedplan skal være færdig inden sommeren 2018.
Jernbaneprojektet en del af en større investering på 1,5 mia. kroner
- Hensetting, eller opstillingsspor, skal kunne rumme 10 tog a 100 m
- Projektet er en del af det norske IC-projekt med et samlet investeringsniveau på omkring 150 mia.
- Projektet involverer et stort antal tekniske discipliner.
- Erfaringer og kompetencer opnået i de store danske jernbaneprojekter skal udnyttes i samarbejde med norske anlægs- og miljøressourcer.