Nyhed
NIRAS har vundet endnu et rådgiverudbud til et jernbaneprojekt i Norge. Det drejer sig om projektet ”Tiltag for godstrafik på Dovrebanen” for Bane NOR.
Dovrebanen går fra Eidsvoll, der ligger ca. 70 km nord for Olso, over Dombås til Trondheim. Banen er en af de mest trafikerede og lønsomme banestrækninger i Vy’s (tidligere Norske Statsbaner - NSB) rutenet.
Jernbanen er enkeltsporet, med to-sporede krydsningsstationer, hvor tog i de to retninger kan krydse hinanden.
Mulighed for længere godstog
Projektet omfatter analyser af mulighederne for forlængelse af en lang række omkring 30 krydsningsstationer, således at strækningen fremover kan trafikeres af længere godstog.
Blandt de undersøgte krydsningsstationer skal der udvælges cirka 5, som skal undersøges nøjere. Der er tale om en udredningsfase– eller et skitseprojekt - med en option på en teknisk hovedplan, der vil kunne medføre et konkret projektforslag til, hvorledes udvidelsen skal ske.
Højest mulige evaluering af Bane NOR
NIRAS’ tilbud fik den højest mulige evaluering vedrørende kvalitet af Bane NOR. NIRAS udnyttede sin ekspertviden inden for jernbaneområdet i både Danmark og Norge, og samarbejdet mellem specialisterne i de to lande har efterhånden resulteret i en række vindende tilbud og opgaveløsninger, som Bane NOR har udvist stor tilfredshed med.
”Vi har fået udviklet et rigtig godt samarbejde, hvor vi mobiliserer de helt rigtige kompetencer i et mix af danske og norske ressourcer – vi glæder os meget til det nye projekt og samarbejdet med vore dygtige norske kollegaer,” udtaler projektdirektør i NIRAS Jan Kragerup.
Direktør for NIRAS Norge Theis Rasmussen er ligeledes yderst tilfreds med, at endnu et projekt er kommet i hus.
”Vi ser endnu en gang, at et af vores største satsningsområder giver gevinst, og det kan vi alle være stolte af,” siger han.