Projekt

Analyse viser vejen til omkostningseffektiv omstilling af dansk luftfart

Norwegian MAX Flying CPH

Da luftfartsselskabet Norwegian ønskede at få et overblik over de mest effektive veje til en mere ”grøn” indenrigsflyvning i Danmark, kom de til NIRAS. Ved at sammenligne to modeller for implementering af ”grøn” indenrigsflyvning anviser NIRAS en omkostningseffektiv og hensigtsmæssig måde at realisere den politiske aftale om en ”grøn” indenrigsrute i Danmark inden udgangen af 2025.

4. september, 2024
  • SDG: #7
  • Sektor: Miljø
  • Lande: Danmark

I december 2023 indgik den danske regering en aftale med partierne SF og Enhedslisten om ”grøn luftfart” i Danmark, forstået som flyvning på “grønne” drivmidler såsom el, brint og ikke-fossile brændstoffer. Ambitionen i aftalen er én ”grøn” indenrigsrute inden udgangen af 2025 og helt ”grøn” indenrigsluftfart i 2030.

Aftalen indebærer, at der fra 2025 indføres en passagerafgift på flyrejser, som gennem en række initiativer skal være med til at finansiere den grønne omstilling af indenrigsluftfarten og skubbe på udviklingen af grønne teknologier på området.

Ifølge aftalen skal den ”grønne” indenrigsrute, som skal udbydes fra 2025, benytte den såkaldte ”dråbe-til-dråbe”-tilskudsmodel, hvor det enkelte fly skal tanke eller oplade grønne drivmidler svarende til indenrigsruteflyvningens energibehov.

Behov for at forstå muligheder og begrænsninger bedre

2025 nærmer sig med hastige skridt, og aftalen om en grøn omstilling af indenrigsluftfarten står ved magt. Derfor kom luftfartsselskabet Norwegian tidligere på året til NIRAS med behovet for at kende mulighederne og begrænsningerne i aftalen om ”grøn” luftfart bedre. Man ønskede dels at få belyst, hvor store CO2-effekterne kunne være, hvis en større andel af statens afgiftsindtægter blev tilbageført til branchen i form af direkte støtte til indenrigsflyvning med SAF (Sustainable Aviation Fuel - grønne drivmidler) - og dels at få sammenlignet dråbe-til-dråbe-modellen i den politiske aftale med alternative tilgange til realiseringen af en grøn indenrigsrute i 2025.

Flight On The Ground Unsplash

To veje – én mere farbar end den anden

I NIRAS’ analyse for Norwegian (”Rammevilkår for grøn luftfart”) sammenlignes dråbe-til-dråbe-modellen fra aftalen med en tilskudsmodel baseret på et ”massebalanceprincip”, hvor forbruget af SAF dokumenteres med certifikater. Sammenligningen fokuserer på de økonomiske konsekvenser, reduktionen af udledningerne af drivhusgasser fra flyvningerne samt effekterne på konkurrence og omfanget af de administrative byrder.

Kort fortalt er analysens hovedkonklusion, at dråbe-for-dråbe-modellen er urealistisk i forhold til tidsfristen i 2025, og at den på flere måder vanskelig at benytte i realiseringen af grøn indenrigsflyvning. Som alternativ til dråbe-for-dråbe-modellen rummer massebalancemodellen væsentlige fordele, og den vurderes samlet set som en mere omkostningseffektiv vej til at stimulere anvendelsen af SAF i dansk indenrigsluftfart.

”Den væsentligste fordel ved massebalancemodellen er, at unødige omkostninger til at etablere ny brændstofinfrastruktur undgås. Samtidig reduceres de øvrige transaktionsomkostninger, som flyselskaberne forventes at opleve ved dråbe-til-dråbe-modellen. Derved kan man med den alternative model indkøbe mere SAF for de midler, der i den politiske aftale er øremærket til ruten i 2025-2026. Flere indenrigspassagerer vil derfor også kunne blive transporteret ”grønt”, ligesom CO2-reduktionen potentielt er væsentligt større,” forklarer Lars-Christian Sørensen, Chefkonsulent hos NIRAS.

Norwegian Flight
Foto: ABBPhoto

Norwegian: Massebalancemodellen er klart at foretrække

I Norwegians pressemeddelelse om analysen siger Anders Fagernæs, Bæredygtighedschef hos Norwegian: ”Massebalancemodellen er nøglen til at realisere regeringens mål om dansk indenrigsflyvning med fossilfrit flybrændstof i 2025. I stedet for at bygge dyr og tidskrævende ny infrastruktur, udnytter vi de eksisterende systemer på en smart måde. Det betyder, at vi kan bruge pengene, hvor de virkelig tæller – på at få mere fossilfrit brændstof i tankene og reducere udledningen fra luftfarten hurtigere.”

Aalborg Lufthavn: Det kan godt lade sig gøre

I research- og analyseprocessen var NIRAS i kontakt med forskellige aktører i branchen. Én af de centrale interessenter er lufthavnene, der også er tænkt ind i den politiske aftale om grøn omstilling af dansk luftfart, da det er i lufthavnene, flyene skal tankes eller oplades med ”grønt” drivmiddel.

Niels Hemmingsen, Administrerende direktør i Aalborg Lufthavn siger: ”Aalborg Lufthavn har sammen med Norwegian i 2023-2024 demonstreret, at det kan lade sig gøre at introducere fossilfrit flybrændstof i lufthavnen ved hjælp af massebalance-princippet. Ikke alene kan det lade sig gøre, det er også forbundet med væsentligt færre omkostninger end den dråbe-til-dråbe-tilgang, der lægges op til i forhold til den planlagte ”grønne” indenrigsrute.”

FAKTA: Omkostninger og reduktion af drivhusgasser

Givet forudsætningerne i NIRAS’ eksempelberegninger vil dråbe-til-dråbe-modellen kunne resultere i, at op til 7.200 ton SAF kan erstatte fossile brændstoffer i dansk indenrigsluftfart. Det svarer til omkring 35 pct. af det samlede estimerede brændstofforbrug i dansk indenrigsluftfart. Afhængigt af hvilken rute, der vinder udbuddet udformet efter dråbe-til-dråbe-modellen, vil dette give en omkostning på 1,8-6,9 DKK/passagerkilometer og en samlet omkostning svarende til 18-166 mio. DKK. Klimagevinsten i form af den forventede årlige reduktion i udledningen af CO2 er tilsvarende 700-22.600 ton CO2, hvilket giver en omkostning for staten på 7-25.500 DKK/ton sparet CO2.

Til sammenligning vil massebalancemodellen, under de givne forudsætninger, kunne resultere i, at op til 9.300 ton SAF erstatter de fossile flybrændstoffer i dansk indenrigsluftfart, svarende til knap 50 pct. af det samlede estimerede brændstofforbrug i dansk indenrigsluftfart. Afhængigt af hvilken indenrigsrute, der i sidste ende vælges, er den estimerede omkostning 1,4-1,5 DKK/passagerkilometer og en samlet omkostning svarende til 4-166 mio. DKK. Den årlige CO2-besparelse ved at anvende SAF som i denne model er beregnet til 700-29.400 ton CO2, med en omkostning for staten på omkring 5.700 DKK/ton sparet CO2.

Kernekompetencer inden for klimaeffekter og luftfart

Gennem analyseopgaver for blandt andre Brancheforeningen for Dansk Luftfart har NIRAS opbygget solide kompetencer inden for analyser af luftfarten og branchens udledninger af drivhusgasser. Disse kompetencer stilles til rådighed som en del af NIRAS’ samlede analyseydelser under ”Sustainability & Analysis”, der omfatter områderne klima og bæredygtighed, affald og ressourcer, økonomi, adfærd, interessenter og procesledelse, industrimiljø og miljøledelse.

Relevante links

NIRAS’ analyse for Norwegian

Regeringens udspil om grøn luftfart fra november 2022

Politisk aftaletekst: Grøn luftfart i Danmark

Vil du vide mere?

Lars-Christian Sørensen

Lars-Christian Sørensen

Chefkonsulent

Allerød, Denmark

+45 4810 4554

Louise Sprotte-Hansen

Louise Sprotte-Hansen

Chefkonsulent

Allerød, Denmark

+45 5336 4102

Se også