Projekt
Særlig lokation, særlig rådgivning: Den nye Nuuk Lufthavn er resultatet af en tværfaglig holdindsats

Projekt
Den 28. november 2024 åbnede den nye lufthavn Nuuk International Airport i Grønlands hovedstad. Lufthavnen, der har været undervejs i flere år, er Grønlands hidtil største byggeprojekt, og med en 2.200 meter lang landingsbane kan lufthavnen tage imod større fly og muliggøre direkte, internationale flyvninger.
”Det er meget værdifuldt for NIRAS, med vores lange historik i Grønland, at være engageret i landets store infrastrukturprojekter – såsom udbygningen af lufthavnen i Nuuk. NIRAS har en stor pulje af eksperter med tværfaglige kompetencer og indgående kendskab til Grønland, og vi er stolte af at bidrage til den fortsatte udvikling af blandt andet landets infrastruktur,” siger Anders Isak Stig-Jørgensen, direktør for NIRAS’ Grønland-aktiviteter.
På miljøsiden har NIRAS bidraget med den indledende miljøkonsekvensvurdering (VVM) og en række miljøundersøgelser, herunder overvågning af overfladevand og støjniveau. I 2020 blev et monitoreringsprogram for udvidelsen af lufthavnen igangsat. Formålet var at vurdere, om anlægsarbejdet ville påvirke vandkvaliteten i de nærliggende vandområder, herunder Malenebugten og Godthåbsfjorden, mens også støjniveauet er blevet monitoreret nøje allerede fra 2019.
Store mængder fjeld er blevet sprunget væk for at få banelængden fra 950 meter op på 2.200 meter. Bekymringen var, at det nærliggende vandmiljø ville blive tilført store mængde næringsstoffer, der kunne føre til iltmangel, dårlig vandkvalitet og tab af biodiversitet – en proces kaldet eutrofiering.
"NIRAS har en stor pulje af eksperter med tværfaglige kompetencer og indgående kendskab til Grønland, og vi er stolte af at bidrage til den fortsatte udvikling af blandt andet landets infrastruktur.”
Anders Isak Stig-Jørgensen, direktør for NIRAS’ Grønland-aktiviteter.
"NIRAS har på flere fronter bidraget med at finde de rigtige løsninger for projektet, og samarbejdet mellem NIRAS og Greenland Airports har på alle måder været en gevinst for Greenland Airports.”
Christian D. Andersen, Viceprojektdirektør hos Greenland Airports.
Overvågningen af vandmiljøet forløb over fire år, hvor vandprøver blev udtaget fra fire udvalgte lokaliteter i både forår og sensommer. Prøverne blev analyseret for udvalgte parametre, herunder mængden af kvælstof, ammonium, COD (Chemical Oxygen Demand), kalium og suspenderet materiale. Herefter blev overfladevandafstrømningen beregnet ud fra nedbørsdata og terrænmodeller.
Analysen fandt, at niveauerne for kvælstof og COD generelt ikke udgjorde en risiko for recipienterne, og værdierne er i dag faldende, hvilket indikerer en normalisering efter afslutningen af det største anlægsarbejde. Der er ikke observeret tegn på øget eutrofiering i de undersøgte områder, og overordnet stemmer resultaterne af moniteringen overens med vurderingerne i projektets VVM. I øvrigt blev der benyttet et mere miljøvenligt sprængstof end antaget i VVM-redegørelsen.
Støjovervågning har været et vigtigt miljøelement i projektet. Anlægsarbejdet ikke resulteret i en forøgelse af støjniveauet ved de udvalgte målepunkter i forhold til baseline og dermed ikke givet en målbar støjpåvirkning af omgivelserne. Kildestyrkemålinger og beregninger af støjbidraget ligger inden for de vilkår, som VVM’en stillede op.
På baggrund af støjmålingerne i anlægsperioden 2019-2024 kan der desuden fastlægges en ny baseline for den fremadrettede støjmonitering af driften af den nye lufthavn. Den nye baseline vurderes at være et bedre udgangspunkt for den fremtidige støjovervågning, da den dækker en længere periode og viser, at anlægsarbejderne ikke har haft indflydelse på støjbidraget i de enkelte punkter.
Som underrådgiver for Inuplan har NIRAS bidraget siden projektets allertidligste faser. En central del af den nye lufthavn er den tilknyttede terminalbygning, servicebygningen og opførelsen af et AFIS-tårn (Automatisk Flyve Informations Service), der styrer lufthavnstrafikken. Her har NIRAS bidraget i rollen som bygherrerådgiver og udarbejdet kravsspecifikationer, udført projektgennemgang og granskning, ført tilsyn i byggefasen samt haft ansvar for test og overdragelse af projektet, herunder as-built-dokumentation.
Projektet har derfor krævet fleksibel projektledelse og en bred, tværfaglig indsats, der inkluderede syv fagdiscipliner: elforsyning- og installationer, energi- og indeklima, belysning, lyd og akustik, brand og sikkerhed, IT og CTS (Central Tilstandskontrol og Styring).
Desuden har NIRAS ført tilsyn med elinstallationerne til landingsbaneprojektet, herunder etableringen af banebelysningen, skiltningen samt elforsyning til lufthavnens radar- og landingsudstyr. Nu, hvor den nye lufthavn i Nuuk er afleveret til bygherre og er i drift, fortsætter holdet med bygherre-rådgivning for de øvrige to lufthavne, der er under udvidelse i Grønland: Ilulissat og Qaqortoq.
NIRAS har også ydet rådgivning inden for selve opbygningen af landingsbanen, herunder kontrol af den vigtige banebelægning. En vigtig del af arbejdet har været at følge op på resultaterne fra entreprenøren Muncks kvalitetskontrol af knuste sten, asfaltens densitet, ruhed og friktion. I alt er 6,5 millioner kubikmeter af det nærliggende bjerg (Lille Malene) blevet sprængt og knust, og de store sten er brugt til at fylde op i området generelt, mens de mindre sten er brugt til at etablere de ubundne lag under asfalten.
”Ved brug af faldlodsmåleudstyr har vi bistået med rådgivning i forhold til udførslen af faldlodsmålingerne på banen. Målingerne er overført til en rapport, der dokumenterer den nye landingsbanes PCR (Pavement Classification Ratio) og PCN (Pavement Classification Number) værdier. Disse værdier beskriver i grove træk hvilke flytyper, der sikkert kan lande på den nye bane,” fortæller Brian Henriksen, tilsynsingeniør i NIRAS.
NIRAS har også stået for den tekniske produktion af en 3D-model af hele Grønland for Grønlands Selvstyre, og som en del af lufthavnsprojekterne er 3D-modeller af den nye lufthavn i Nuuk og de to nye lufthavne i Ilulissat og Qaqortoq blevet indbygget i den generelle 3D-model.
Visualiseringen af de tre lufthavne er oprindeligt udarbejdet af arkitekterne i den grønlandske tegnestue TNT Nuuk, og NIRAS har bygget dem ind i den digitale platform OpenCities Planner, som hoster 3D-modellen af Grønland.
Viceprojektdirektør hos Greenland Airports, Christian D. Andersen siger:
”Greenland Airports har gennem hele projektet gjort brug af en række specialister fra rådgivningsfirmaet NIRAS, og det har været en væsentlig faktor, at NIRAS har været med gennem hele forløbet. NIRAS har på flere fronter bidraget med at finde de rigtige løsninger for projektet, og samarbejdet mellem NIRAS og Greenland Airports har på alle måder været en gevinst for Greenland Airports.”
Samarbejdet mellem Greenland Airports og NIRAS fortsætter, idet NIRAS også løser rådgivningsopgaver i forbindelse med udvidelsen af lufthavnene i Ilulissat (international) og Qaqortoq (regional), begge med projektafslutning i 2026.