Projekt

Totalrådgivning af ny jernbane over Vestfyn

NIRAS Lolland Falster Ringsted Fermen 1

Mellem Odense Vest og Kauslunde øst for Middelfart anlægges de kommende år en ny dobbeltsporet og elektrificeret jernbane på ca. 35 km, der skal udgøre en fælles transportkorridor med Fynske motorvej. Den nye jernbane får en mere direkte linjeføring end den eksisterende jernbane, hvilket gør det muligt for persontog at køre med 250 km/t og komme hurtigere over Vestfyn.

4. marts, 2025
  • SDG: #9
  • Sektor: Infrastruktur
  • Lande: Danmark
  • Klient: Vejdirekktoratet og Systra som samarbejdspartner
  • Værdi: 5.000.000.000 DKK
  • Tid: 2022-2029

Den nye jernbane er en del af målsætningen om at opnå den såkaldte timemodel, der skal nedbringe rejsetiden mellem Odense og Aarhus til en time.

Mellem Odense Vest og Kauslunde øst for Middelfart anlægges de kommende år en ny dobbeltsporet og elektrificeret jernbane på ca. 35 km. Den nye jernbane får en mere direkte linjeføring end den eksisterende jernbane, hvilket gør det muligt for persontog at køre med 250 km/t og komme hurtigere over Vestfyn.

Den nye jernbane er en del af målsætningen om at opnå den såkaldte timemodel, der skal nedbringe rejsetiden mellem Odense og Aarhus til en time.

Jernbane og motorvej samlet i fælles transportkorridor

NIRAS og Systra skal sammen udføre projekteringen af både jernbane og de skærende veje.

NIRAS har leveret teknisk rådgivning og bistand med fokus på projektering og gennemførelse af hovedprojekteringsopgaver i overensstemmelse med gældende banenormer og sikkerhedsstandarder, herunder CSM-processen. NIRAS’ ansvar har omfattet projektering af jordlogistik, afvanding, koordinering af ledninger, design af broer og støttekonstruktioner samt etablering af føringsveje og FTN passiv.

Yderligere har NIRAS varetaget komplekse tværgående discipliner som miljøkonsekvensvurderinger, grænsefladehåndtering, bæredygtighedsledelse, udførelsesplanlægning og stadieplanlægning. Koordination og clash control er blevet udført i en fælles 3D-model (iTwin), hvilket har sikret et effektivt samarbejde og løbende dialog med Banedanmark. Under detailprojekteringen af de seks store anlægsentrepriser (E200-E205) har NIRAS bistået med teknisk rådgivning, særligt i forhold til arbejdet nær spor i drift, og har håndteret sagsbehandling relateret til jernbanesikkerhed. Dette har inkluderet udarbejdelse af systemdefinitioner, deltagelse i fareworkshops, oprettelse af farelog samt levering af nødvendig sikkerhedsdokumentation.

Den nye bane bliver cirka 4 kilometer kortere end den nuværende jernbaneforbindelse over Vestfyn og en mere lige linjeføring, der gør det muligt at køre med op til 250 km/t med persontog. Dermed reduceres rejsetiden på strækningen. Den nye jernbane frigør kapacitet på den nuværende jernbane, så der bedre kan afvikles godstogs- og regional persontogstrafik på den eksisterende strækning.

NIRAS ydelser

  • Projektering af sporkasser, jordarbejder og geotekniske løsninger.

  • Design og implementering af afvandingssystemer.

  • Koordinering af ledningsomlægninger og etablering af føringsveje.

  • Planlægning og udførelse af stadieplanlægning og grænsefladehåndtering inkl. jordlogistik.

  • Udarbejdelse af miljøvurderinger og myndighedsansøgninger.

  • Håndtering af sikkerhedskrav og implementering af CSM-processer.

NIRAS Lolland Falster Ringsted Fermen 2
NIRAS Lolland Falster Ringsted Fermen 3

Fakta om projektet

  • Anlæg af en ny ca. 35 km lang dobbeltsporet og elektrificeret jernbane til 250 km/t over Vestfyn mellem Odense Vest og Kauslunde.

  • Interimsmotorvej hvor den nye bane krydser den eksisterende motorvej og vejprojekt for de skærende veje og stier for baneprojektet.

  • Anlæg af to udfletningsanlæg: et ved Kauslunde og et ved Holmstrup-Odense.

Jernbane og motorvej vil blive samlet i en fælles transportkorridor, hvilket vil begrænse støjgener og påvirkningen af det omgivende landskab, da både bil- og togtrafikken koncentreres inden for et mindre område. Med opførslen af den nye højhastighedsjernbane vil der også blive frigjort kapacitet på den nuværende jernbane, hvilket vil åbne op for øget afvikling af regionale gods- og passagertog på den eksisterende jernbane.

Vejdirektoratet er bygherre på det samlede anlægsprojekt og anlægsmyndighed på jernbaneprojektet, som udføres i samarbejde med Banedanmark. Derudover er Energinet anlægsmyndighed for omlægning af en eksisterende naturgasledning på strækningen.

Det samlede anlægsprojekt budgetteres til 4,9 mia. kr. Den nye jernbane forventes at kunne tages i brug ultimo 2029.

Samarbejdet mellem NIRAS og Systra er afgørende for succes

Det stærke partnerskab mellem Systra og NIRAS er afgørende for en succesrig gennemførelse af projektet.

NIRAS og Systra har allerede arbejdet på flere store projekter sammen, hvilket vidner om vores gode samarbejde. Systra har nogle meget stærke kompetencer, som NIRAS supplerer med vores egne eksperter inden for eksempelvis miljø og digitalisering. Tilsammen kan vi stå for alle facetter i selv så store projekter som jernbanen over Vestfyn.

De seneste år har NIRAS positioneret sig stærkere og stærkere som rådgiver på nogle af Danmarks største jernbaneprojekter, samt andre markante infrastrukturprojekter. Vi har bl.a. gennemført tilsvarende store projekter som eksempelvis det Ringsted-Femern jernbaneprojektet.

NIRAS var ansvarlig for projekteringen af opgradering af jernbanen på Lolland og Falster til en dobbeltsporet elektrificeret bane til 200 km/t, hvilket omfattede alle anlægs-, baneteknik- og miljøfag.  Vi har opbygget et meget stærkt fagligt jernbaneteknisk miljø, som vi naturligvis vil trække på under Vestfyn projektet.

Vil du vide mere?

Christoffer Truelsen

Christoffer Truelsen

Senior Vice President

Allerød, Denmark

+45 2546 1850

Niels Engelhard Philipsen

Niels Engelhard Philipsen

Forretningsdirektør

Allerød, Denmark

+45 6011 4256

Carsten Jakobsen

Carsten Jakobsen

Projektdirektør

Allerød, Denmark

+45 6011 4285

Se også: