Projekt
Det er et stærkt hold bestående af Lundgaard & Tranberg Arkitekter, Marianne Levinsen Landskab, Christoffer Harlang Architects, Aaen Engineering, JAC Studios og NIRAS, der er i gang med det omfattende arbejde at transformere og bygge Vikingeskibsmuseet i Roskilde. De nye bygninger skal opføres i træ, hvilket skaber forbindelse til både fortiden og naturen omkring museet.
- Sektor: Byggeri
- Lande: Danmark
Et af hovedformålene, med at transformere og bygge et nyt Vikingeskibsmuseum i Roskilde er at sikre de gamle skibe mod at gå til ved stigende vandstande og voldsomt vejr, der allerede nu truer de historiske vikingeskibe:
”I 2023 havde vi flere gange meget voldsomt vejr, som understreger, at der er behov for nye rammer om vikingeskibene i Roskilde. Derfor er det en rigtig god nyhed, at projektet nu er et skridt videre. For vi skal også i fremtiden passe på den enestående kulturarv, som vikingeskibene er og vise skibene frem, så vi alle kan blive klogere på en helt central periode i vores fortid,” udtaler kulturminister Jakob Engel-Schmidt.
Træbyggeri der skaber forbindelse til fortid og natur
Det nye hjem til vikingeskibene skal opføres i træ, hvilket både skaber forbindelse til fortiden, naturen omkring museet samt bygningerne på museumsøen og livet på havnen.
”Som arkitekter er det en drøm, der går i opfyldelse. Vi får lov til at arbejde i feltet mellem beskyttelse og fornyelse af den enestående kulturarv, som både vikingeskibene og Vikingeskibshallen repræsenterer,” udtaler Lene Tranberg, der er partner og medstifter af Lundgaard & Tranberg Arkitekter.
At bruge træ som det gennemgående byggemateriale giver også projektet et mere bæredygtigt DNA og kræver særlige ingeniørfaglige discipliner.
”Vi skal have mange af vores fagligheder i spil her og både beskæftige os med klima, brand, akustik osv. Men det kræver selvfølgelig noget helt tredje at skulle konstruere de nye haller i træ,” siger kommende projektleder i NIRAS Mads H. Jørgensen, der glæder sig til at komme i gang med arbejdet.
Nænsom transformation
De nuværende skibshaller blev opført i 1969 af arkitekt Erik Christian Sørensen, der var inspireret af udenlandske arkitekter og brugte beton på en ny, fri og rustik måde. Det er altså lidt af en transformation, som den nu 55 år gamle bygning skal gennemgå, der blandt andet indebærer en ny funktion.
”I vores transformation af hallen er vi gået nænsomt til værks. Det har været givende at arbejde med et vigtigt arkitektonisk værk, der har en smuk, meget tydelig rumlig struktur med et klart hierarki, som gør det muligt, at facaderne mod stranden kan åbnes,” siger partner og arkitekt i Lundgaard & Tranberg Arkitekter Malene Hjortsø Kyndesen.
Ved at åbne op bliver hallen et samlingspunkt for byen, alt imens den kystsikres mod fjorden. En offentlig fjordplads mod vest skal samtidigt benyttes som slæbested for museets skibe – fjorden smelter derved sammen med det offentlige rum og museet på en ny måde.
Et projekt, der kommer tæt på folk
Afdelingsleder Claus Wessel Andersen er glad for, at projektet er ombord i NIRAS, der sammen med gode samarbejdspartnere skal bidrage til bevaringen af mere end 1.000 år gammel danmarkshistorie:
”Vikingeskibsmuseet i Roskilde er sådan et projekt, der kommer rigtig tæt på folk. Man har måske været der med familien eller skoleklassen i sin tid. Så der er mange mennesker, der har et forhold til stedet. Derfor synes jeg, det er helt vildt fedt, at vi får lov til at være med til at skabe nye rammer for netop det,” siger han.
Vinderne er udvalgt af en dommerkomité, der består af repræsentanter fra Vikingeskibsmuseets bestyrelse, byrådet i Roskilde samt fagdommere med enten arkitektfaglig eller ingeniørfaglig baggrund.
Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Damgård-Sørensen er både glad og lettet over, at der er blevet taget endnu et stort skridt mod at sikre de gamle skibe:
”Det er med stor lettelse, at vi kan præsentere den nye bæredygtige bygning, som skal sikre de umistelige vikingeskibe for fremtiden. Det nye hjem til skibene kommer til at ligge på museumsgrundens højeste sted i sikkerhed fra havets kræfter, og skibene bliver skærmet for dagslysets nedbrydende effekt,” siger hun.