Hvordan kombineres digitalisering med sikkerhedstandarder og arbejdsmiljørådgivning? Det er kendetegnet og strategien hos Joblife, som er Danmarks førende på arbejdsmiljøområdet. Joblife går forrest på samspillet med brugen af teknologier, digital innovation samt et sundt og sikkert arbejdsmiljø – blandt andet med digitale løsninger i form af web-baserede IT-værktøjer og apps.
Joblife er autoriseret og mangeårig arbejdsmiljørådgiver med et solidt fundament siden 1979. Deres viden og ekspertise bruges til rådgivning hos virksomheder og organisationer i alle faglige aspekter inden for arbejdsmiljø. Udover rådgivning tilbyder Joblife IT-værktøjer til brugen i og med koncepter inden for arbejdsmiljø. Med disse værktøjer skaber Joblife gennem systematik og viden sammen med kunderne et bedre arbejdsmiljø.
Joblife i en digital transformation
Udover at være den førende rådgiver inden for sikkerhedsstandarder og arbejdsmiljø, har Joblife høje ambitioner inden for digital transformation. Dette udmærker sig ved en digitaliseringsstrategi og et mindset om at udvikle forskellige digitale løsninger i et tæt samarbejde med kunderne kombineret med egen faglig ekspertise. Joblife bestræber sig på løbende at udvikle og optimere processerne, så de matcher deres kunders og ikke mindst nutidens behov, hvor effektive digitale værktøjer er i fokus.
For at lykkes med digitaliseringsstrategien søgte Joblife en ekstern softwareafdeling som samarbejdspartner, der kunne bistå i udviklingen af de digitale værktøjer. Valget faldt på NIRAS Data & Software Services, der bidrager som sparringspartner, softwaredesigner og -rådgiver og ikke mindst med projektledelse samt udvikling, optimering og vedligeholdelse af Joblifes IT-løsninger. Joblifes målsætning er at kunne tilbyde deres kunder automatiserede og digitale værktøjer inden for arbejdsmiljø, der kan gøre kundernes hverdag nemmere og mere effektiv. Samarbejdet mellem Joblife og NIRAS Data & Software Services resulterede således i et partnerskab med målsætningen om at udvikle forretningen på den digitale front.
Dansk Kemidatabase som kemistyringssystem
Et af Joblifes produkter, Dansk Kemidatabase, der blandt andet tilbyder et digitalt kemikaliestyringssystem, er et af de systemer, NIRAS Data & Software Services bistår med optimering og vedligeholdelse af.
Dansk Kemidatabase hjælper virksomheder med at holde styr på den kemiske dokumentation og giver adgang til:
- den nødvendige kemiske arbejdsmiljøviden
- overblik over kemiske krav og forpligtelser
- et risikovurderingsværktøj
- kvalitetssikring af oplysninger fra leverandørers sikkerhedsblade
- generelt nemmere adgang til viden gennem digitale systemer suppleret med personlig rådgivning af fagfolk
Joblife lytter til deres kunders unikke behov, og derfor er Dansk Kemidatabase i samarbejdet med NIRAS Data & Software Services udvidet med forskellige nye, digitale funktioner. Disse indebærer blandt andet muligheden for, at kunder kan skræddersy firmaspecifikke instruktionsplakater, tilgå systemet med single sign on (SSO) og indskrive egne arkiverede sikkerhedsdatablade. Systemet er desuden udvidet med et engelsk sprogmodul, så lovpligtig dokumentation, kemikalieinstruktioner og kemiske risikovurderinger også kan blive tilgængelige for ikke-dansktalende medarbejdere hos de pågældende virksomheder.
Der har desuden været fokus på brugervenlighed, der udmærker sig ved optimerede søgefunktioner, strømlining af brugergrænsefladen samt mulighed for en hurtig og effektiv support for Joblife og deres kunder. Dette sikrer også en løbende udvikling og tilpasning af Joblifes services, der møder kundernes specifikke behov samt understøtter, hvis der ændres i lovkrav vedrørende kemisk dokumentation.
"Som en del af vores eget team"
For at sikre succes med brugen af et eksternt softwarehus som NIRAS Data & Software Services mødes de to partnere flere gange årligt. Her tages der fælles ejerskab over det enkelte produkt, hvor dialogen er åben og involvering sker på et kollegialt niveau, som om vi sad i samme firma og under samme tag. Udviklingsmøderne tager blandt andet udgangspunkt i et årshjul for hvert produkt, hvor parterne bidrager med hver deres viden og ekspertise. Desuden sker samarbejdet iterativt, idet der skal være plads til løbende forbedringer, nye trends samt teknologier, alt sammen styret af god projektledelse.
”Joblife har fundet en stærk og kompetent partner i NIRAS Data & Software Services. Vores digitale transformation er løftet til et væsentlig højere niveau. NIRAS Data & Software Services har med deres ekspertise i teknologier og andre digitale løsninger, sikret vores produkter i et fremtidsperspektiv, hvilket gør os konkurrencedygtige i vores branche.” siger Jan F. Steenhard, CEO hos Joblife.
Han fortsætter: ”Vores produkter er løftet gennem bedre digital understøttelse af rådgivningen om optimering af systemfunktionaliteten. Samarbejdet har også forbedret service og supportniveauet. Ikke mindst sætter vi stor pris på samarbejdet, som er åbent, og vi ser NIRAS Data & Software Services som en del af vores eget team.”
Samarbejdet mellem Joblife og NIRAS Data & Software Services er et fælles projekt og mål, hvor NIRAS som softwarehus bistår med softwareudvikling, drift og vedligehold af Joblifes applikationer.