
Cykelstrategi og rekreativ mobilitet
I NIRAS arbejder vi for at gøre det mere attraktivt at cykle. Vi har særligt fokus på børn og unge, og vi lægger vægt på at skabe tryghed og tilgængelighed for cyklister i deres nærmiljøer.
Cyklen som transportmiddel er vigtig for den grønne omstilling, da øget cykeltrafik er en forudsætningen for, at kommunerne kan få en bæredygtig trafikal vækst.
De seneste år er der kommet flere nye typer cykler i gadebilledet, som har andre behov end traditionelle cykler til fx manøvreplads, aflåsning og støtte.
NIRAS udarbejder både cykelanalyser, cykelstrategier og helhedsplaner, samt cykelstiplanlægning og parkeringsløsninger.
Vores medarbejdere har lang erfaring med at udarbejde holistiske forslag til hvordan problemstillingerne kan løses, med hensyntagen til cyklisternes sikkerhed og bymiljøets kvalitet.
Vores ydelser dækker alt fra cykelanalyser og adfærd, cykelstratier, cykelstiplanlægning og design, cykelparkering og byrum til evaluering af cykeltiltag.


Nyt projekt vil give cykelturismen bedre vilkår i Danmark

Den smukke cykelbro Lille Langebro forbinder det historiske København
Effektiv cykelprioritering i Holland minimerer forsinkelser
NIRAS seniorkonsulent, Julie Majlund Buschardt, er medforfatter i en artikel i Trafik og Veje omkring effektiv cykelprioritering i Holland.
Artiklen drager paralleller til prioritering af cykling i Danmark og hvordan de to lande adskiller sig fra hinanden. Eksempelvis fuldt beskyttede faser for cyklister er udbredt i Holland, men i Danmark anses disse for mindre ideelle på grund af reduceret effektivitet for biltrafikken. Så hvordan formår hollænderne at prioritere cykling, samtidig med at de minimerer forsinkelser for andre transportformer?
Vil du vide mere?
