Projekt

Unik stibro leder fodgængere og cyklister over 15 jernbanespor

Byens Bro Odense Bridge

Byens Bro er en arkitektonisk perle. Med 3D-modellering lykkedes det at gøre arkitektens vilde drømme til virkelighed og at rykke ved grænserne for, hvad man kan bygge i stål og beton.

3. marts, 2017
  • SDG: #9, #11
  • Sektor: Byggeri, Infrastruktur
  • Lande: Danmark
  • Klient: Odense Kommune

Det tog to uger at samle den gigantiske mobilkran. En af de allerstørste kraner i Europa, som var blevet transporteret på 31 blokvogne til baneterrænet ved Odense Banegårdcenter. Opgaven var at løfte optil 150 tons tunge broelementer ud over banelegemet og på plads, mens Byens bro langsomt tog form.

Det er et meget komplekst bygningsværk. Ikke én ting på stibroen er simpel. Lige fra de buede og bløde kurver, det tynde brodække og den 40 meter høje pylon på sydpladsen.

Men endelig i sommeren 2015 kunne cyklister og fodgængere krydse de 15 jernbanespor over den smukke, svungne bro, som siden har forbundet byen og havnen i Odense.

Succesfuld 3D-modellering

Da første spadestik blev taget i sommeren 2014, gik entreprenøren frem efter en digital 3D-model, så konstruktionen kunne vendes og drejes i alle mulige vinkler. Uden 3D-modelleringen ville broens avancerede design være umuligt at bygge i stål.

For ikke at nævne de hektiske weekender i november 2014, hvor der blev knoklet på højtryk med at få brofagene klar ved banegårdcentret. Her i montagefasen skulle alt foregå som efter et urværk.

Banedanmark og DSB havde indrettet togdriften efter kranens arbejde med at hejse de tunge elementer på plads. Og for at DSB kunne holde køreplanen, var det simpelthen afgørende, at alle broelementerne kom til at sidde helt rigtigt i første forsøg. Der var ingen plads til afvigelser i tidsplanen.

"Byens Bro i Odense står som et monument over, hvad moderne 3D-modelleringsværktøjer kan udrette"

Som tilsynsansvarlig var det her NIRAS’ opgave at sikre, at kravene i projektet blev overholdt – for eksempel ved at kontrollere, at alle samlinger blev udført korrekt.

Prisbelønnet og nyskabende

NIRAS’ ingeniører kunne her trække på erfaringer fra Ågade stibro i København, som også blev projekteret i 3D. Det minimerer nemlig risikoen for fejl, da man hele tiden kan se, at tingene passer sammen.

Siden har Byens bro tilmed vundet den europæiske stålbranches svar på Hollywoods Oscar – hædersbevisningen ”European Steel Design Award.” Med NIRAS’ 3D-beregninger var arkitektens drøm gjort mulig, og resultatet er en arkitektonisk perle, som samtidig rykker ved grænserne for, hvad man kan bygge i stål.

I dag leder Byens bro fortsat fodgængere og cykelister over banelegemet i Odense via den slanke konstruktion med de svungne linjer. Den står som et monument over, hvad moderne 3D-modelleringsværktøjer kan udrette.

Holdet bag

  • Byens bro stod færdig i juli 2015. Den 350 meter lange kombinerede gang- og cykelbro giver adgang til tre perroner via trapper og elevatorer.
  • NIRAS vandt designkonkurrencen, som gik forud for projektet, sammen med Gottlieb Paludan Architects, ES Consult, Bartenbach Lichtlabor og kunstneren Anita Jørgensen.
  • Stibroen er på den måde resultatet af et bredt samarbejde, hvor Banedanmark, bygherren Odense Kommune og entreprenørselskabet Bladt Industries var blandt hovedaktørerne.

Se også: